Biopsi studien, klar!!!

Biopsi studien är äntligen klar, för Er som inte känner till syftet m studien och varför jag är m delger jag lite info här; Styrketräning leder direkt till ökad proteinsyntes, mer känt som muskeluppbyggnad, men även ökad proteinnedbrytning. För att kunna öka i muskelmassa krävs att proteinsyntesen är kvantitativt större än nedbrytningen och för att detta ska ske krävs att man äter protein/aminosyror i samband m träningen. En grupp av aminosyror som kallas essentiella verkar ligga bakom den positiva effekten på proteinsyntesen som gör att den överstiger proteinnedbrytningen. Det är dock okänt om vilka av de essentiella som är mest betydelsefulla i detta sammanhang. Syftet m studien och varför jag medverkar är således att undersöka hur intag av olika kombinationer av essentiella aminosyror i samband m styrketräning påverkar muskelproteinsyntesen de närmaste timmarna efter träningen. Varje besök började m att en kateter sattes i mina armveck för upprepad blodprovstagning innan, under och efter träningspasset samt för kontinuerlig infusion av en inmärkt aminosyra som används för att mäta proteinsyntesen. Denna aminosyra är en stabil isotop i en minimal dos som är ofarlig. Efter denna infusion fick jag vila i två timmar varefter en Biopsi togs fr ena lårets framsida (vastus lateralis). Direkt efter biopsin inleds styrketräningen beståendes av 3 set för att värma upp följt av 10 set med 8-10 repetiotioner inledandes på 80 % av 1 RM. (max). Efter avslutad träning fick jag vila liggandes ca 180 min och under denna period togs biopsier vid tre tillfällen m 9 min intervall. Under och efter träningen fick jag dricka en blandning av olika aminosyror s smakade liknande de kommersiella dryckerna. Foton på Biopsi besöken går att finna under tid inlägg här,..
Biopsi Muskelprov
1 kommentar
Stefan

Intressant! också var det det där med ersättningen också, lol.

Svar: Visst, skattefritt ;-)! Tackar Vesna, hon tipsade mig,..
Joakim ramqvist hallin