Två fattiga på pengar och hungriga själar

nu fått en medmänniska för evigt samt hungern stillad temporärt, 💞 🍝.
 
Efter pensionsins, (sista dgr nu, "12 000" kr) Nordea mötte jag två tillsynes fattiga individer och kanske hemlösa. Började tala m dem då de stod där inte långt fr ingången, Det visade sig att de var hemlösa och levde i princip av kyrkan, stadsmissionen och Röda korset, enl egen utsago.
Ngn lgh fr socialen ell möbler, dator, mobil, kläder, busskort, mat etc hade dem inte blivit beviljade trots ett relativt långt yrkesliv bakom sig och i ett behov av synnerliga skäl (enl mig alltså, en stundande vinter, ell den har väl redan kommit, snö på mark och i morse när jag gick upp för att klä på en boende och hjälpa henne m att bädda sängen samt ge massage var det - 14 grader). Tyckte synd om dessa så rakryggade, stolta och smått respektingivande herrar i 50-60 års åldern. Hade precis gjort en avdragsgill insättning på ett av pensionskontona så möter jag detta par, hursom ell för att komma till avslut och göra en verkligen värd flera långa sidor här på bloggen kort så tog jag m dem till en närliggande rest, där vi åt tillsammans och samtalade. Det var riktigt givande och intressant, vilka historier ell vilken bakgrund dessa hade, lyssnade och jag fanns där, fanns där för dem. 
 
Buffé som det var (känner till två ställen här i N-tälje) satt vi kvar säkert 2 ell 2 1/2 timma, önskade jag hade tomma matlådor m mig, nu fick jag be om två sådana ist och de var inte så stora. Personalen var till en början ell visade sig iaf först en arrogans och nonchalant sida vilket bara ökade på min motivation och handlingskraft. Senare ändrade de attityd, hade dem ngt val? Skådespeleri!
 
Mätta och belåtna på olika sätt, herrarna på mat och jag på upplevelse, (åt mig ej mätt ty gör det väldigt sällan nu när målet är viktnedgång) skildes vi åt. 
 
Det var min goda gärning idag, lycklig och upprymd över att hjälpa och verkligen få göra skillnad gick jag vidare mot Hälsokraft but där jag handlade.
 
Nu sitter jag på biografen, reflekterar och filosoferar i väntan,..
 
 
 
 
"Bränt sina skepp" Bidra Buffé December Det lilla jag kan göra En hjälpande hand Ge av din tid God gärning Hemlösa Hjälpa till Hälsokraft Insättning Kyla Livsöden Lyssna Medmänniska Medveten närvaro Måndag Norrtälje Orättvist Pension Reflektion Respekt Upplevelse rikare Vinter Äldre
0 kommentarer